Yllätin tänään jälleen kerran itseni googlettamasta sanan 'köyhyys'. Olen valmistunut ammattikorkeakoulusta kulttuurituottajaksi. Tätä ennen olen opiskellut mm. avoimessa yliopistossa sekä käynyt lukion ja valmistunut ylioppilaaksi. Olen käynyt koko opiskeluaikani työssä, mutta silti nostanut opintolainaa lähes viiden vuoden ajalta. Kuten varmaan monilla muillakin ikäisilläni, vajaa kolmikymmisillä, oli kymmenen vuotta sitten erilainen tulevaisuuden kuva. Siinä mielessä olen onnekas, että pääsin opiskelemaan haluamaani alaa sekä olen edelleen sitä mieltä, että olen oikeassa ammatissa. Mikä siis avuksi, kun oma ala ei tuo leipää pöytään.

Valmistuttuani ammattikorkeakoulusta, olin työttömänä 4 kuukautta. Lokakuussa 2007 aloitin itse itselleni hankkimassani työelämävalmennuksessa lähinnä kuvataiteen alalla. Teen 8 tuntista päivää täyttä työtä. Ansioni tästä työstä on 47,08€/arkipäivä. Tästä menee veroja 21%.

Työttömänä tuloni olivat:

  • Yleinen asumislisä 195,2€/kk
  • Työttömyysturva, peruspäiväraha 382,56€
  • Yhteensä 577,76€

Tällä hetkellä työelämävalmennuksessa

  • 47,08€/arkipäivä
  • 818,25€/kk

Pakolliset menot

  • vuokra 292,55
  • internet ja tietokoneen osamaksu 30€/kk
  • luottokortin lyhennys 30€/kk
  • kuntosalikortti 37,8€/kk
  • sähkölasku 20€/kk
  • digiboksin lyhennys 19,1€/kk
  • yhteensä 429,45€/kk

Käyttörahaa kuukaudessa jää noin

  • 325,8€